آزادوار شهری به قدمت تاریخ

اين نمونه ها نشان مي دهد در يک جامعه باز و آزاد، جايي که همه مردم حق آزادي بيان و اعتراض دارند، عرصه براي خلافکاري، حقه بازي و دغلکاري بسيار تنگ است. افراد نا مناسب نمي توانند امانتدار خدمت به مردم باشند حتي اگر چنين افرادي بر يک حزب قوي تکيه داشته و از نامداران و معتقدان بلندپايه آن حزب باشند. در يک جامعه مدني، اراده مردم است که دولتمردان را به کرسي مي نشاند و هنگام بي اعتمادي به دولتمردان، همين اراده مردم آنها را از عرصه قدرت به زير مي کشد.

در همين زمينه رويداد ديگري را بيان مي کنم که گوياي توانمندي دموکراسي و آزادي در پاکسازي يک جامعه است. سال 1995، حزب سوسيال دموکرات که هميشه بزرگ ترين حزب سوئد بوده است در اوج قدرت بود. نخست وزير کارلسون هنوز مي توانست تا دو سال ديگر در پست چهارساله نخست وزيري باقي بماند اما تصميم گرفت ظرف چند ماه اين پست را ترک کند. او از پيش اعلام کرده بود روزي که قدم به 61 سالگي بگذارد هر پست سياسي که داشته باشد را زمين خواهد گذاشت، کوله پشتي و دوچرخه اش را برخواهد داشت و با رکاب زدن دور جزيره زيباي گوتلند، دور تازه يي از زندگي خود را آغاز خواهد کرد. همه مي دانستند در چه تاريخي کارلسون پست نخست وزيري و دبيرکلي حزب بزرگ سوسيال دموکرات را ترک خواهد کرد. چه در حزب و چه در ميان مردم همه بر اين باور بودند که کسي شايسته تر از مونا ساهلين براي جانشيني کارلسون نيست. او کسي است که بي چون و چرا به اين مقام خواهد رسيد و اولين نخست وزير زن در تاريخ سوئد خواهد بود. حزب سوسيال دموکرات، مونا ساهلين را که معاون نخست وزير بود، براي جانشيني کارلسون انتخاب کرده بود. ساهلين ديپلمات 38ساله يي بود که از 25 سالگي به نمايندگي مجلس از حزب سوسيال دموکرات انتخاب شد و پله هاي رسيدن به سطوح بالاي حزبي را به تندي پشت سر گذاشت. او توانست در مدت کوتاهي پست هاي مهمي را در حزب و دولت سوسيال دموکرات به دست آورد.

صبح شنبه 17 اکتبر 1995 سه ماه قبل از رسيدن ساهلين به پست نخست وزيري، يک خبرنگار فاش کرد ساهلين در سفري که به جنوب سوئد داشته است با کارت خريد خدماتي خود که بايد با آن هزينه سفر و رفت و آمد خود را بپردازد، خريد شخصي کرده است. ساهلين در اين سفر با کارت خدماتي، شکلات سوئيسي و کمي پوشاک خريده بود. ساهلين قبلاً نيز با اين کارت خرده ريز شخصي خريده بود و هر بار به حسابداري نخست وزيري اطلاع داده بود که معادل خريد هاي شخصي او را از حقوق ماهانه اش کسر کنند.

خبر خلافکاري معاون نخست وزير همه جا پيچيد. مردم نمي خواهند سرنوشت جامعه را به دست کسي بسپارند که کمترين خطا را مرتکب شده باشد. خورشيد قدرت و خوشنامي مونا ساهلين به تندي رو به افول گذاشت. او از معاونت نخست وزيري کناره گيري کرد و از پست دبيرکلي حزب سوسيال دموکرات که چند ماه بعد نصيبش مي شد محروم شد. همه فعاليت هاي سياسي اش را کنار گذاشت و پس از چندي بيکاري با ايجاد يک شرکت مشاور بازرگاني خود را سرگرم کرد.. ساهلين لازم بود چند سال از چرخه قدرت و شهرت خارج شود تا بتواند به گونه يي رفتار کند که مورد اعتماد مردم باشد. چند سال که گذشت او به تدريج به حزب و سياست برگشت و اکنون به عنوان دبيرکل حزب سوسيال دموکرات در انتظار انتخابات سال 2010 است که پيش بيني مي شود اين بار کفه راي مردم به نفع ائتلاف چپ سنگين شود و مونا ساهلين اولين زني باشد که در سوئد به نخست وزيري مي رسد. همه نظرسنجي ها حاکي از موفقيت او و حزبش در انتخابات آينده است.

آزادي بيان و انتقاد در سوئد باعث مي شود مسوولان مملکتي نتوانند دست از پا خطا کنند. وجود آزادي و محترم شمردن حقوق شهروندان به همه جرات مي دهد کار و زندگي سياستمداران را زير نظر داشته باشند. در اين بين خبرنگاران جرايد با نگاهي ذره بيني به دنبال خبرهاي مردم پسند هستند تا آنها را در روزنامه هايشان درج کنند. هيچ خبري براي مردم جذاب تر از اين نيست که از ناديده ها پرده بردارد. بهترين خبرها آنهايي هستند که در ارتباط با منافع و زندگي روزمره مردم باشد که در اين راستا اخبار مربوط به عملکرد دولتمردان از مهم ترين آنهاست.


نویسنده: داود ׀ تاریخ: پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:دموکراسی , سوئد,دموکراسی در سوئد, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است